Abonneer je op regelmatige tips voor change makers
Veel verandertrajecten beginnen met dezelfde vraag: wat levert het mij op? Organisaties worden al jaren getraind om bij veranderingen het persoonlijk belang van medewerkers centraal te stellen. Het idee is simpel: als je mensen duidelijk maakt wat zij zelf aan een verandering hebben, komen ze vanzel...
Â
Veel verandertrajecten lopen in de praktijk stroef. Ondanks goede bedoelingen en overtuigende plannen blijkt het lastig om echt beweging te krijgen binnen organisaties. Weerstand, passiviteit of ja zeggen, nee doen komen al snel voor. De oorzaak is vaak dat verandering raakt aan menselijk gedrag,...
Â
Â
“We don’t learn from experience, we learn from reflecting on experience.” – John Dewey
Â
We voelen het allemaal: het tempo ligt hoog, de complexiteit neemt toe en ons werk wordt steeds meer gestuurd door targets, tools en taken. Tegelijk zien we hoe organisaties die zichzelf heruitvinden -ec...
Â
Change management is de voorbije tien jaar niet verdwenen, maar wel stevig door elkaar geschud. Terwijl organisaties steeds vaker opereren in een complexe, onvoorspelbare context, blijkt dat veel traditionele veranderingsmodellen hun limieten bereiken. Toch blijven ze verrassend vaak de basis vor...
AI doet zijn intrede in change management, en dat is op zich een mooie ontwikkeling. Volgens het Catalyst Report van Prosci gebruiken verandermanagers AI vooral voor communicatie, contentcreatie, analyse en het stroomlijnen van processen. Het maakt veel dingen sneller en makkelijker. Maar daar sch...
Verandering roept emoties op. Dat weten we allemaal. Frustratie, enthousiasme, angst, hoop, het komt allemaal langs zodra mensen hun gedrag moeten aanpassen. Maar in veel organisaties worden emoties nog steeds gezien als onhandig, lastig of zelfs irrationeel. Terwijl juist daar een enorme kans ligt....
Â
Wanneer verandertrajecten stagneren, wijzen we vaak naar 'weerstand op de werkvloer'. Maar wie goed kijkt, ziet dat die weerstand vaak slechts een symptoom is. De echte blokkades liggen hoger in de organisatie: bij stakeholders die (vaak onbewust) gedrag laten zien dat haaks staat op de gewenste ...
Â
Je kunt het perfecte trainingsprogramma hebben. Een nieuwe tool die intuĂŻtief werkt. Een strakke communicatiecampagne. Maar toch zie je: gebruikers blijven hangen in oude routines. User adoption blijft achter.
Wat is er aan de hand?
In veel organisaties missen we een cruciale voorwaarde voor su...
 Organisaties investeren in AI-tools met grote ambities: slimmer werken, meer efficiëntie, betere beslissingen. Maar de realiteit is vaak weerbarstig. AI blijft steken in pilots, of wordt mondjesmaat gebruikt. Niet omdat mensen het niet willen, maar omdat er frictie zit in het gedrag dat nodig is ...
We vragen ons vaak af waarom verandering zo moeizaam gaat. Waarom mensen weerstand bieden. Waarom onze zorgvuldig opgebouwde communicatiecampagnes en trainingen niet het gewenste effect sorteren. Maar wat als het probleem niet ligt bij de mensen zelf, maar bij de manier waarop we verandering ontwerp...
Â
In de wereld van retail betekent “the last mile” de laatste etappe van een product naar de klant. Niet het transport van fabriek naar distributiecentrum, maar van magazijn naar voordeur.
Het is die allerlaatste kilometer die bepaalt of iets aankomt, bruikbaar is en gebruikt wordt.
Â
In Afrika ...
In steden zie je ze overal: smalle paadjes dwars door het gras. Niet gepland door een architect, maar gevormd door voetgangers en fietsers die gewoon de kortste weg kiezen.
Ze heten olifantenpaadjes. Het pad dat mensen echt willen nemen.
Ook binnen organisaties zijn ze er: informele werkwijzen, cr...